۱۳۹۳ اردیبهشت ۴, پنجشنبه

تبلیغات پروانه‌ای: سپیده‌ها



Butterfly Advertisements: Whites
گونه‌های فراوانی از پروانه‌های ایران و جهان سپید فام و یا ترکیبی از رنگ‌های روشن مایل به سپید هستند، ولی کخ‌شناسان تنها برخی گونه‌های زیرتیرۀ Pierinae و به ویژه سردۀ Pieris را با نام سپیده (White) می‌شناسند. در طبیعت نیز کمتر پروانه‌ای یافت می‌شود که سپید سپید باشد. این گونه‌ها معمولاً دارای خال، لکه، نوار یا رگبال‌هایی با رنگ‌های گوناگون هستند.
عکس‌های زیر پنج گونه از پروانه‌های توس‌آنجلس که دارای رنگ زمینۀ سپید می‌باشند را نشان داده است.
نوشتار کنونی بخشی از نمود (Presence) پروانه‌های سپید رنگ در تبلیغات پروانه‌ای را به نمایش می‌گذارد.
1- از زادروز تا زادروزها (From Birthday till Birthdays)
توس‌آنجلسی‌ها در بازۀ زمانی زادروز حضرت زهرا تا زادروز امام زمان (سیزده خرداد تا پنج امرداد 1389 خورشیدی) با برخی بیلبوردهای تبلیغاتی یا آگهی‌های رنگارنگ روزنامه‌ای روبرو بودند:
متولیان فرهنگی این شهر کوشیدند تا با برگزاری برنامه‌های ویژه، شب‌های گرم تابستان را دلپذیرتر نموده و زمینه‌های سرگرمی و شور و شادی زائران و مجاوران حریم رضوی را فراهم کنند. در تصویرها می‌بینیم که خانواده‌ای کوچک و آرمانی توسط دسته‌ای از پروانه‌های سپید، آبی و سرخ رنگ همراهی می‌شوند و کودک بازیگوش هم قصد دارد این فرشتگان راستین را در دستانش جای دهد!
عید تا عید عنوان ویژه‌برنامه‌های دیگری است که در سال 1391 خورشیدی از زادروز دختر پیامبر اسلام (حضرت فاطمه) تا زادروز هشتمین پیشوای شیعیان (امام رضا) در بیش از هشتاد بوستان توس‌آنجلس برگزار شد. یک پروانۀ زرد دنباله‌دار چنین جشن‌هایی را نوید می‌داد.
2- شیعیان پروانه‌ای (Butterfly Shia)
اگر به تابلوی تبلیغاتی زیر بنگریم، گویا شیعیان همان پروانه‌های سپید رنگی هستند که به سوی سه تن از پیشوایان (اباعبدالله الحسین، ابالفضل العباس و علی ابن الحسین السجاد) خویش پر می‌گشایند (تیر 1389).
3- دختران شهر بهشت (Girls of Heaven City)
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری توس‌آنجلس با همکاری فرهنگسرای حجاب جشنواره‌ای را برای دختران 18-12 ساله برگزار کرد (شهریور 1389). تصویر نشانگر آن است که گروه سنی مذکور به پروانۀ سپید تشبیه و با یاری عبارت «نشاط دخترانه» و فن واژه‌نگاری (Typography) نمایش داده شده‌اند.
دو سال بعد، برگزاری این جشنواره با کمک چهار پروانۀ دنباله‌دار و ساده تبلیغ گشت (تیر 1391). گل‌های رنگارنگ زیبایی که در میانۀ تصویر دیده می‌شوند، پیشکش به دخترانی است که می‌خواهند خوشبختی را احساس کنند.
در همین سال، برنامۀ دیگری با عنوان میهمانی فرشته‌ها از سوی آستان قدس رضوی برای دختران نوجوان برگزار گردید (امرداد 1391).
این تبلیغ هر دختر نوجوان را به صورت یک فرشتۀ سپید که با دو پروانۀ کوچک سپید و بنفش همراهی می‌شود، نمادینه کرده است.
4- ریاضی‌پژوهان جوان (Young Mathematicians)
هشتمین همایش ریاضی‌پژوهان جوان در توس‌آنجلس و یادوارۀ رضا صادقی بهانه‌ای است تا این جوانان همانند پروانه‌ای سپید رنگ به سوی گنبد هشتمین پیشوای خویش- امام رضا- پر بگشایند. اگر به تصویر نیک بنگریم، یک پروانۀ آبی نیز در قلب جوان جای دارد.
رضا صادقی فرزند باهوش دبیر ریاضی کخ‌شناس در سال نخست دبیرستان- دبیرستان جابر بن حیان، 1372- بود که بر اثر یک رویداد ناگوار رانندگی در اسفند 1376 جان باخت. در این پیشامد، اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که برای شرکت در مسابقۀ دانشجویی ریاضی رهسپار جنوب کشور شده بود، به درون دره افتاده و جامعۀ ریاضی ایران گروهی از استعدادهای برتر خویش را از دست داد. یاد و نام این جوان نخبه و دارندۀ نشان زرین المپیاد جهانی ریاضی گرامی باد.
5- جشنوارۀ بین‌المللی امام رضا (International Festival of Imam Reza)
در فراخوانی که برای برگزاری بخشی از آیین‌های دهمین جشنوارۀ فرامرزی امام رضا چاپ شد (اردیبهشت 1391)، دوستداران هشتمین پیشوای شیعیان به پروانه‌های سپید همانند گشته‌اند!
6- کرم روشن‌کننده (White Objective Cream)
تصویر تبلیغاتی زیر پشت شیشۀ یک داروخانه در خیابان سلمان فارسی توس‌آنجلس جای داشت. سازندگان کرم دست White Objective به گونۀ نازیبایی می‌اندیشند: بانوانی که دارای لکه‌های پوستی بر روی دستان خویش هستند، همانند پروانۀ سپیدی می‌باشند که بر روی بال‌هایش خال دارد. این کالا سبب می‌گردد که خال‌های بال پروانه بریزد!!
اکنون، بازگویی دو نکته سودمند خواهد بود: الف- خال‌های پروانه طبیعی و نمایانگر گوشه‌ای از شگفتی‌های آفرینش هستند و هر ماده‌ای که به آنها آسیب برساند، زیان‌آور و ناسودمند به شمار می‌آید. آیا لکه‌های پوستی انسان نیز سودمند و در هماهنگی با آفرینش دیگر ویژگی‌های او هستند؟ گویا پاسخ این پرسش منفی، خنثی و یا نامعلوم است. بنابراین، مقایسۀ خال‌های پروانه و لکه‌های دست آدمی نادرست می‌باشد. ب- این تبلیغ روان دوستداران محیط زیست و جانوران را می‌آزارد، زیرا نوعی ستم و آسیب رسانیدن به پروانه‌ها در پس‌زمینه فروش کالا پنهان گشته است! برای درک بهتر داستان باید پرسید: آیا شایسته است تا تصویری از بریدن سر گاو و گوسفند را برای تبلیغ فروش گوشت تازۀ آنان به کار ببریم؟
7- دیوارهای پروانه‌ای (Butterfly Walls)
رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی= شهر ایمن شعار انتخابی مسئولان شهرداری منطقۀ هشت از ناحیۀ یک تهران برای واداشتن شهروندان به نکات ایمنی، زیبایی و شهرسازی است (بهار 1390). ایشان شهر ایمن را با پرواز پروانه‌های سپید در آسمان آبی نمادینه ساخته و به صورت بنرهای دراز و پهن و هشداردهندۀ فعالیت‌های ساختمانی چاپ کرده‌اند.
کلوپ پاندا کانونی برای بازی و شادمانی کودکان توس‌آنجلسی است که در بولوار شهید صیاد شیرازی (خیابان هجدهم) جای دارد. آیا رنگ‌بندی دیوار و گل و پروانه‌هایش نشانه‌ای برای فضای شادی‌بخش و کودکانۀ این نهاد نیست؟
شعار «جامعۀ فردا نیازمندِ تربیتِ صالحِ افرادِ امروز می‌باشد» بر دیوار یک آموزشگاه قدیمی در بولوار وکیل‌آباد (خیابان پنجاهم یا شهید هادی فرخی مقدم) نقش بسته است (فروردین 1391). شاید بتوان چنین برداشتی را به عکس زیر نسبت داد: «اگر کودکان امروز را خوب پرورش دهیم، فردا یک جامعۀ گل و پروانه‌ای خواهیم داشت» و یا «با پرورش خوب است که می‌توان گل‌های امروز را به پروانه‌های فردا تبدیل نمود».
نمونه‌های دیگری از دگرگونی پروانه و گل در نوشتار آشپزخانۀ پروانه‌ای بررسی شده است.
8- بولوار پروانه‌ای (Butterfly Boulevard)
نماد زیر در میانۀ بولوار شهرک صنعتی توس جای دارد (اردیبهشت 1391).
اکنون باید پرسید که گل‌های سپید و سپیده‌های دنباله‌دار به زیر گام‌های حکیم توس افتاده‌اند یا پیشوای هشتم شیعیان؟
9- معاینۀ فنی (Technical Examination)
سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد یکی از نهادهای وابسته به شهرداری توس‌آنجلس می‌باشد که برای پایداری زیست‌بوم و تندرستی شهروندان نگران است. این نهاد در آغازین روزهای 1391 یک آگهی هشداردهندۀ بزرگ با چنین مانکی را روی پل هوایی میدان حر (بولوار پیروزی) جای داد: معاینۀ فنی خودرو جاودانگی بهار را در پی دارد!
در آگهی یاد شده، یک پروانۀ سپید نماد یا پیام‌آور جاودانگی بهار بوده و همرنگی آن با شکوفه‌های بهاری زیباست.
10- شهرداری طرقبه (Torghabeh Municipality)
دست‌اندرکاران شهر طرقبه در سال 1390 چنین پیامی را سرلوحۀ کار خویش می‌دانستند: شهرداری طرقبه پیام‌آور عمران و آبادانی شهر!
آنها برای شناساندن برخی فعالیت‌ها مانند پروژۀ باغ عطاری و کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی و زمود پیام‌آوری خود از نماد گل و پروانۀ سپید با خط و خال‌های سرخ یاری گرفته‌اند.
11- آموزشگاه زبان ثامن (Samen Language Institute)
نامنویسی برای کلاس‌های آموزشگاه زبان ثامن توسط یک پروانۀ سپید نوید داده می‌شود (فروردین 1390).
12- بازارهای پروانه‌ای (Butterfly Bazaars)
آگهی زیر که به تبلیغ بازار فردوسی می‌پردازد، همزمان با فرا رسیدن جشن نوروز و خریدهای ویژۀ آن در روزنامۀ خراسان چاپ گردید. پروانه‌های سرخ و سپید که در هماهنگی با گل‌های ویژۀ خویش هستند، نمادی از بهار بوده و نویدبخش شادمانی می‌باشند (اسفند 1390).
در آن روزها، یک موتورسیکلت پروانه‌ای (Butterfly motorcycle) سپید نیز از سوی شهرداری توس‌آنجلس در ابتدای بولوار لادن جای گرفت. اگرچه آفرینش این پروانه بسیار زیبا و هنرمندانه است، ولی تنها دو عدد بال دارد!
آگهی زیر هم زادروز دوازدهمین پیشوای شیعیان را شادباش گفته و تبلیغی برای بازارهای حاقظ و فردوسی می‌باشد (تیر 1391).
تصویر پرواز پنج پروانۀ سپید رنگ به سوی دوازدهمین ستارۀ آسمان سرپرستی و پیشوایی شیعیان را نشان می‌دهد.
13- زودبر نفیر (Nafir Taxi)
آگهی چاپی زیر بر روی یکی از دیوارهای بوستان لاله در کلانشهر تهران نقش بسته بود (بهار 1390). گویا جابجایی با خودروهای این بنگاه اقتصادی همانند پرواز با پروانه‌ای سپید رنگ است!
14- مزون‌های پروانه‌ای (Butterfly Maisons)
پروانه‌های ریز و درشت سپید رنگی که در پس‌زمینۀ تابلوی زیر وجود دارند، همراه با قطره‌های کوچک و بزرگ باران و گل‌های گوناگون در یک شب مهتابی بر روی چمن‌ها می‌نشینند و چند دوشیزۀ جوان آنان را می‌نگرند. همچنین، گل‌ها و قطره‌های آب را به صورت دانه‌های برف و ستارگان درخشان می‌توان انگاشت. مزون باران در هفتمین خیابان از بولوار سرافرازان جای دارد (اسفند 1390).
در یک نمونۀ دیگر، بانویی سرخابی‌پوش جامه‌ای سرشار از پروانه‌های سپید بر تن داشته و یک پروانه‌سر (Head-butterfly) سپید-سرخابی نیز روی موهایش نشسته است. مزون سوزن طلایی در بولوار فردوسی (نزدیک خیابان هجدهم یا بهارستان) جای دارد (امرداد 1391).
15- پوشاک خوشرنگ (Exotic Clothing)
چند گل و پروانۀ سپید رنگ وجود پوشاک خوشرنگ را نوید می‌دهند. این فروشگاه در بولوار امام خمینی (خیابان ارگ- نرسیده به چهارطبقه) جای دارد (اردیبهشت 1391).
16- عکاسی زمان2 (Zaman2 Photography)
فروشگاه زمان2 در بولوار امام خمینی (عدل خمینی- میان خیابان‌های 71 و 73) جای دارد. تصویر نشان می‌دهد که پروانه‌ای سپید با تن و خال‌های سرخابی به سوی دخترکی سپیدپوش با کفش‌های سرخ و نشسته در میان گل‌هایی سرخابی با کنارۀ سپید رنگ پرواز نموده است (اسفند 1390).
17- نمایشگرهای ال‌جی (LG Monitors)
کارایی و کیفیت نمایشگرهای ابرال‌ای‌دی (Super LED monitors) این نشان بازرگانی به اندازه‌ای است که انگار یک پروانۀ سپید دنباله‌دار به سوی بیننده پر می‌گشاید! (روزنامۀ خراسان- اردیبهشت 1391)
18- اتیکت پروانه‌ای (Butterfly Label)
اتیکت زیر به پوشاک زنانه اختصاص داشته و یک پروانۀ سپید رنگ بر روی آن خودنمایی می‌کند.
با دیدن این پروانه‌ها در تبلیغات می‌توان دستکم چهار نتیجه‌گیری کرد:
یک- پروانه‌های طبیعی معمولاً دارای نقش و نگار هستند و پروانه‌های تبلیغاتی به صورت تمام سپید.
دو- پروانه‌های سپید تبلیغاتی با خبر، کالا، فعالیت یا چیزهای خوب همراه هستند. چنین برداشتی شاید ریشه در باورهای کهن داشته باشد. برای مثال، بومیان روستای ازغند اگر پرواز پروانه‌ای سپید یا زیبا را ببینند، می‌گویند که این روح مرده‌های تازه درگذشته می‌باشد که به صورت پروانه در آمده است. برخی از فرهنگ‌های اروپایی نیز معتقدند که ارواح در پروانه‌های سپید به دام می‌افتند. بررسی گستره، وابستگی یا گرته‌برداری این باور در میان اروپاییان، ازغندی‌ها و دیگر مردمان کرۀ خاکی نوشتارهای بیشتری را می‌طلبد.
سه- دین‌باوران به صورت پروانه‌های سپید در پیرامون بزرگان دینی نمایش داده می‌شوند.
چهار- پروانه‌های سپید بر زیبایی شب‌های برفی یا پرستاره و شکوفه‌های بهاری خواهند افزود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر