۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

کالاهای پروانه‌ای


Butterfly Goods
هر روز که در کوچه و خیابان، بازار، محل کار، مسافرت، مهمانی یا حتی در خانه هستیم، ناخودآگاه با کالاهایی روبرو می‌شویم که نقش و نگاری از پروانه‌ها را با خود داشته و جلوه‌هایی از زیبایی‌های ظاهری یا معنوی این آفریدگان دوست داشتنی را در برابر دیدگانمان به نمایش می‌گذارند. انواع دستمال‌های کاغذی و لیوانی، لوازم آشپزخانه، پوشاک زنانه و مردانه و زینت‌آلات زنانۀ پروانه‌ای پیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نوشتار کنونی بر آن است تا برخی دیگر از این کالاها را به پروانه‌دوستان بشناساند.
1- راهی‌بر پروانه‌ای (Butterfly Bus)
برخی دارندگان راهی‌برهای میانشهری برای افزودن بر زیبایی خودروی خویش از برچسب‌های پروانه‌ای سپید رنگ یاری می‌جویند.
2- درهای پروانه‌ای (Butterfly Doors)
گویا درهای پروانه‌ای در جاهایی مانند خانۀ ویلایی کاربرد بیشتری دارند. نخستین نمونه به یک واحد بازرگانی در شهر طرقبه تعلق دارد.
دومین گونه از آنِ یک خانۀ ویلایی در روستای زشک بود.
نمونۀ دیگر توسط یکی از دوستان بزرگوار نگارنده و بر فراز یک کارگاه در و پنجره‌سازی در شهر همدان دیده گشت. گویا این کالا تبلیغی از ساخته‌های کارگاه یاد شده و نیز نمادی از جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان که هر ساله در آنجا برگزار می‌گردد، است.
پس از چندی، دریافتم که با چسبانیدن گل و پروانه به درهای شیشه‌های فروشگاه‌ها نیز می‌توان یک در پروانه‌ای داشت!
تصویر زیر، از آن یک فروشگاه کالاهای زنانه است (اردیبهشت 1391).
گلستانی سرشار از گل و پروانه‌های ساده یا دنباله‌دار سپید رنگ سبب می‌شود تا رهگذران فضای درونی فروشگاه را نبینند.
3- پادری‌های پروانه‌ای (Butterfly Mats)
روزی توی پنج‌شنبه بازار نزدیک خانه‌مان بودم که چند پادری توجهم را ربود (آذر 1388).
دوستان شاپرک‌دوست می‌توانند آنها را به قیمت ارزان و در رنگ‌های گوناگون تهیه نمایند. شاید ایشان پیشکش‌های ارزان و جالبی هم برای افراد پروانه‌ای باشند. این گونه پادری را می‌توان درون خانه و جلوی حمام یا دستشویی به کار گرفت. نوع دیگری از پادری‌های ویژۀ تمیز کردن کفش را جلوی یکی از فروشگاه‌های توس‌آنجلس در خیابان امام خمینی (ارگ) دیدم.
چه زیباست که بر خلاف سایر پروانه‌ها، هر کسی می‌تواند با آرامش خیال پا روی بال این پروانه‌ها بگذارد!
4- دمپایی‌های پروانه‌ای (Butterfly Sandals)
نخستین بار متوجه شدم مادرم دو جفت دمپایی پروانه‌ای دارد که یکی را برای راه رفتن روی فرش و از دیگری در باغسرای خانوادگی استفاده می‌کند.
پس از چندی، او یک جفت دمپایی دیگر خرید.
در کنارۀ بیرونی رویۀ این کالا هم یک پروانۀ سپید رنگ را می‌توان دید.
بعدها خواهرم یک جفت دمپایی روفرشی به قیمت 30000 ریال خریداری نمود (اسفند 1390). این کالا ظاهراً در کشور سوریه ساخته شده، سگگ روی آن به شکل پروانه‌ای زرین بوده و واژۀ ORGNAL (نه ORIGINAL !) در کف آن به چشم می‌خورد.
جفت بعدی دمپایی‌های زنانه را در حمام خانۀ وی دیدم. هنگامی که از بالا به آنها می‌نگرید، اثری از پروانه‌ها نیست؛ ولی چنانچه دمپایی را برگردانیده یا جای پای کسی که با آنها راه می‌رود (روی برف، خاک نرم، گل و ...) را ببینید، پروانه‌ها نمایان خواهند گشت!
معمولاً کسی برای خرید دمپایی به سطح زیری آن نمی‌نگرد، ولی در این مورد ویژه، پیام‌های زیر قابل برداشتند: «بهشت زیر پای کسی است که با این دمپایی راه برود»، «کسی که با این دمپایی راه می‌رود، هر جایی را به باغی پر از گل و پروانه تبدیل خواهد ساخت» یا «این جای پای انسان نمی‌باشد، رد یک پروانه است»
پروانه‌ها در سطح زیرین یک دمپایی دخترانه هم دیده شده‌اند. این کالا 25000 ریال ارزش داشت (تیر 1390).
نوعی دیگر از دمپایی‌های ویژۀ کودکان با قیمت 15000 ریال در بازار توس‌آنجلس فروخته می‌شد (شهریور 1389).
5- کفش‌های پروانه‌ای (Butterfly Shoes)
تصویر زیر کفش‌های دو دختر دوقلو- نبیره‌های دایی کخ‌شناس- را نشان می‌دهد. این کالا 135000 ریال ارزش داشت (اسفند 1390).
با توجه با تصاویر، پروانه‌ها ممکن است روی بخش کناری (به صورت کوچک یا بزرگ) یا میانی رویه، کف یا بخش زیرین دمپایی و کفش جای گیرند.
6- بالش پروانه‌ای (Butterfly Pillow)
این بالش از آن مادربزرگ کخ‌شناسی فرهنگی و مملو از پروانه بود.
جالب اینجاست که مادربزرگ نیای نسل‌های پس از خویش هست و روی بالشش هم نقش کخ‌هایی (آسیابک‌ها) وجود دارند که نزدیک به 250 میلیون سال کهنگی داشته و از نیاکان کخ‌های بالدار امروزی به شمار می‌آیند! به بیان روشن‌تر، همراهی پروانه و آسیابک مانند آن است که یک نوه و نیا در کنار یکدیگر باشند.
گرچه به جهان ارواح یا مرده‌پرستی اعتقاد نداشته و باورمندم که بایستی کوشش‌های خویش را برای افراد زندۀ پیرامونمان مصروف سازیم، ولی این بالش را به عنوان یادبود برداشتم. اکنون می‌فهمم که مادربزرگم چقدر خوش‌‌سلیقه بوده است؛ چون بالش بسیار نرم و راحتی دارد!
7- پردۀ پروانه‌ای (Butterfly Curtain)
این پردۀ نازک توری و ساخت کشور ترکیه که دارای انواع گوناگونی از پروانه‌هاست، با قیمت 350000 ریال توسط تزئینات پرنیان- یکی از فروشگاه‌های توس‌آنجلس در بولوار پیروزی- ارائه می‌گشت (اسفند 1389).
8- کرکرۀ افقی پروانه‌ای (Butterfly Horizontal Curtain)
دخترعمه‌ام- محبوبه عرفانیان- جلوی آشپزخانۀ پروانه‌ای خویش را با این کالای زیبا آراسته است. او هر متر مربع از کرکره را به قیمت 350000 ریال خریده بود (آذر 1390).
9- تابلوی پروانه‌ای (Butterfly Tableau)
این کالا از جنس سرامیک کوره‌ای و ظاهراً ساخت کشور تایلند است که با قیمت 195000 ریال فروخته می‌شد (اسفند 1390).
10- گلدان‌های پروانه‌ای (Butterfly Vases)
عکس‌های زیر به مجموعۀ هفدهم از سریال قهوه تلخ تعلق دارند. چند گلدان بزرگ زینت‌بخش فضای کاخ جهانگیر شاه دولو هستند. نخست، گلدانی منقش به پروانه‌ای زیبا را می‌بینیم که فضای گفتگوی نوهمسران (مستشار و نازخاتون) را عاشقانه‌تر نموده است.
و تصویر بعدی گلدانی با پروانه‌های رنگارنگ را نشان می‌دهد.
نوعی از گلدان‌های پروانه‌ای، در واقع، چراغ خواب هستند. کالای زیر چینی بوده و قیمت 50000 فروخته می‌شد (تیر 1390).
سه گونه پروانه روی این چراغ خواب وجود دارد: یک پروانۀ بنفش بزرگ روی گلدان نشسته، دو پروانۀ دنباله‌دار روی شیشۀ جلویی چراغ نقش بسته‌اند و دو پروانۀ دیگر که ترکیبی از نقاشی و مهرۀ شیشه‌ای می‌باشند، در کناره‌های همان شیشه قابل دیدن هستند.
11- انبارۀ پروانه‌ای (Butterfly Battery)
تصویر زیر دو نما از یک انبارۀ پروانه‌ای را نشان می‌دهد. گویا رنگ سبز پروانه و زمینۀ این کالا نشانه‌ای از نداشتن جیوه و سازگاری آن با محیط زیست می‌باشد.
12- سانتیمتر خیاطی (Tailor’s Centimeter)
شاید از دیدن عکس زیر چنین نتیجه‌گیری کنیم که: زیبایی کار اندازه‌گیری و دوخت و دوز- یعنی خیاطی- همانند پروانه است!
13- سرشویۀ کخی (Insect Shampoo)
سرشوی بچگانۀ گلرنگ دارای یک برچسب پروانه و زنبورنشان می‌باشد. گویا دخترک فرشته‌وش مسافری است که از سیاره‌ای دیگر به جهان کودکان زمینی پا گذاشته و زنبور کنجکاو به پیشواز وی می‌رود!
14- خمیردندان پروانه‌ای (Butterfly Tooth-paste)
تصویر زیر را ببینید.
آنگاه شاید چنین اندیشه‌ای به سراغتان آید: کودکانی که از این نوع خمیردندان استفاده می‌کنند، شاداب و تندرست بوده و می‌توانند پروانه‌های سبزه‌زار را دنبال کنند!
15- جامسواکی پروانه‌ای (Butterfly Toothbrush-holder)
بسیاری از کالاهای پلاستیکی با برچسب‌های شفاف گل و پروانه‌دار آراسته می‌شوند. این جامسواکی زیبا را در خانۀ دوست ارجمندم- مراد کاویانی راد- دیدم (خرداد 1390).
16- مسواک دستشویی پروانه‌ای (Butterfly WC Brush)
ما ایرانیان معمولاً درون دستشویی مسواک می‌زنیم. در این مکان ممکن است یک نوع مسواک و جامسواکی دیگر نیز چشمگیر باشد.
آیا گل‌های صورتی و پروانۀ زرد رنگی که روی درپوش این ابزار قرار دارد، نمی‌توانند بر زیبایی و توانایی تحمل محیط بیفزایند؟!
17- جادستمالی پروانه‌ای (Butterfly Towel-holder)
افزون بر اینها، جای دستمال توالت دستشویی‌ها نیز شاید آراسته به گل و پروانه باشد!
18- پوشک پروانه‌ای (Butterfly my baby)
در این نوع از پوشک‌ها که ویژۀ نوزادان می‌باشد، رنگ بال‌های پروانه و نام بازرگانی کالا یکسان است. شاید پروانه همان نوزادی هست که از مای بیبی (my baby) استفاده می‌کند و همرنگی پروانه و آن عبارت نیز یعنی اینکه هر نوزادی دارای مای بیبی ویژۀ خودش است!
در زمستان 1388 گفته بودم که شایان- خواهرزاده‌ام- را به شکل پیلۀ پروانه دیده بودم. حالا می‌گویم که این هم دلیلش: الف- پوشک‌ها از آن شایان بودند و ب- دوباره به نشان بازرگانی دقت کنید. می‌توان گفت که هر نوزادی که از مای بیبی خارج شود، به پروانه تبدیل خواهد شد. یعنی هم‌اکنون او یک پیله است!
19- بازیچه‌های پروانه‌ای (Butterfly Playthings)
این جغجغۀ پروانه‌ای (Butterfly rattler) به شایان تعلق داشته و دو روی آن را در تصویر زیر می‌بینید.
در کالای یاد شده، همانند بسیاری از پروانه‌های راستین، بال‌های جلویی بزرگتر از دو بال پسین هستند. تصویر بعدی یک بادکنک آراسته به گل و پروانه‌های سپید رنگ را نشان می‌دهد.
پروانۀ بادی (Puffy butterfly) زیر ساخت کشور چین بوده و با قیمت 70000 ریال فروخته می‌شد (تیر 1390).
موم‌بادک (Kite) سومین گونه از بازیچه‌های پروانه‌ای می‌باشد که تصویر آن در ادامۀ نوشتار کنونی نشان داده شده است.
چینی‌ها روروک‌های پروانه‌ای (Butterfly go-cart) هم ساخته‌اند.
البته، یک نمونه از آنها را می‌توان در زمرۀ کالاهای مرد عنکبوتی به شمار آورد.
روروک‌ها با قیمت 35000 ریال فروخته می‌شدند (تیر 1390).
20- دفترهای پروانه‌ای (Butterfly Notebooks)
با توجه به تصویر زیر، هر دانش‌آموز مانند پروانه‌ای است که به دنبال دلبر خویش (تکلیف درسی یا گل) روان است.
ولی تصویر سومین دفتر پروانه‌ای مفهوم دیگری را به ذهن می‌رساند: دانش‌آموز مانند آدم آهنی است که به دنبال سوژه (تکلیف درسی یا پروانه) می‌رود. بنابراین: تکلیف درسی پروانه می‌باشد!
شاید هم این عکس به داستان آدم آهنی و شاپرک (اثر ویتاتو ژیلینسکای (Vitatoe Gilinsky) -نوبسندۀ روسی- و یکی از آموزه‌های پارسی دانش‌آموزان در مقطع راهنمایی) اشاره می‌کند.
21- نسک‌های پروانه‌ای (Butterfly Books)
اثری با عنوان تقویت نظام خانواده و آسیب‌شناسی آن (پوشنۀ دوم) در بخش مطالعۀ آزاد ایستگاه بهارانۀ نود واقع در میدان پانزده خرداد (فلکۀ ضد) وجود داشت (فروردین 1390).
با نگاهی به تصویر رویه این احساس به خواننده دست می‌دهد که فرزندان گُل‌های زندگی هستند و والدین هم پروانه‌های دنباله‌دار آنان!
نسک گلها و گیاهان شفابخش برگردان و نگارشی از مهدی نراقی است. رویۀ این کالا پروانۀ دنباله‌داری را نشان می‌دهد که به سوی گیاهان درمانگر پرواز می‌نماید.
نسک پیامبر و قصه‌هایش به کوشش غلامرضا حیدری ابهری گردآوری شده است. پیامبر و گنبد و بارگاه آرامگاهی که در این اثر به خواننده شناسانده می‌شود، به رنگ آبی بوده و پروانه‌های آبی رنگ را نیز به سوی خود می‌کشند.
نسک «بین خود و خدا پل بزنید» گزیده‌ای از جمله‌های پندآموز و آموزه‌های موفقیت را در برگرفته است. گویا یک انسان-پروانۀ آبی رنگ همان پل میان خدا و آدمیان می‌باشد!
ولی جالب‌تر از آن، پروانه‌هایی هستند که همۀ صفحات درونی نسک را آراسته‌اند. این کتاب توسط یکی از دوستان به نویسنده پیشکش شد (اردیبهشت 1392).
نسک مناسک مصور حج با کوشش محمدحسین فلاح‌زاده گرداوری شده است. همانگونه که در تصویر دیده می‌شود، هر زائر خانۀ خدا مانند پروانه‌ای سپید رنگ و با خال‌های گوناگون است که به سوی کعبه پر می‌گشاید!
نسک حقیقت جاویدان با کوشش‌های مقاتل بن عطیه و حکمت حکیمی و دربارۀ نخستین پیشوای شیعیان- علی بن ابیطالب- فراهم گشته است. همانگونه که در تصویر دیده می‌شود، یک پروانۀ زرد رنگ این شخصیت مذهبی را نمادینه می‌نماید.
22- برچسب‌های پروانه‌ای (Butterfly Labels)
سی و چهار گونه از پروانه‌های بومی و غیربومی ایران که دانش‌آموزان آنها را روی دفتر یا نسک‌های خویش می‌چسبانند در یک برگ از این کالا به چشم می‌خورد. هر برچسب اطلاعاتی دربارۀ نام انگیسی، برابرنهاد پارسی و درازای بال پروانه را ارائه می‌نماید. یک برگ از برچسب‌های پروانه‌ای 1500 ریال ارزش داشت (بهمن 1390).
23- کیف و ساک‌های پروانه‌ای (Butterfly Bags)
برخی از واحدهای تجاری اجناس فروخته شده را درون یک ساک پروانه‌ای گذاشته و به مشتری عرضه می‌کنند که یک کاربرد تبلیغاتی از پروانه‌ها به شمار می‌آید.
 

پروانه‌ها معمولاً روی گل‌ها نشسته و شهد آنان استفاده می‌کنند؛ ولی در عکس زیر، کیک و شیرینی‌های موجود در شیرینی‌سرای آسیم به اندازه‌ای شیرین هستند که پروانه‌ها هم آن را پسندیده‌اند!
شماری از پتوهای شرکت پارس‌هیوا نیز درون ساک یا روکش (Cover) آراسته به یک پروانۀ سبز رنگ گذاشته می‌شوند.
کیف زنانۀ زیر را به قیمت 60000 ریال می‌شد از بازار خریداری نمود (فروردین 1390).
و یا یک ساک پروانه‌ای دیگر که به سنجاقک و کفشدوزک نیز آراسته است.
پروانۀ آبی رنگ دنباله‌داری که روی کوله‌پشتی مدرسه‌ای زیر دیده می‌شود، پیام‌آور زیبایی، شادی و روزهای خوش دانش‌آموزی می‌باشد.
پاره‌ای از ساک‌ها کاربرد تزئینی دارند؛ مانند نمونۀ زیر که از جنس چینی بوده و در واقع، یک شاخه نبات ویژۀ جشن‌های نامزدی است
که پروانه‌ها در چند جای آن دیده می‌شوند. این کالا به قیمت 12500 ریال فروخته می‌شد (شهریور 1389).
واپسین گونه از کیف‌های پروانه‌ای را می‌توان نوعی کیف یا جای گوشی همراه زنانه دانست که از جنبۀ زیبایی- و نه کاربردی- بیشتری برخوردار می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر