۱۳۹۲ فروردین ۷, چهارشنبه

کالاهای مرد عنکبوتی



Spider-Man Goods
مرد عنکبوتی (Spider-Man) یکی از شخصیت‌های آمریکایی، خیالی، کارتونی، ابرقهرمان، برجسته و کخ‌زاد روزگار کنونی می‌باشد که نخستین بار در پانزدهمین شماره از نشریۀ Amazing Fantasy (August 1962) به جهان آدمیان راه یافت. او اندیشه و آرمان بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را با خویش همراه نموده است. بر پایۀ نوشته‌های آفرینندگان مرد عنکبوتی (Stan Lee و Steve Ditko)، چکیدۀ داستان چنین بازگو می‌شود: «رویدادی عجیب در زندگی Peter Parker که دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های آمریکاست رخ می‌دهد. پیتر به هنگام گردش علمی توسط یک عنکبوت پرتوخورده (Radioactive) گزیده شده و بدنش به یک جهش ژنی دچار می‌گردد. سپس، این پسر توانایی پیمودن دیوارها و سقف‌ها را پیدا نموده و در او یک حس عنکبوتی پدید می‌آید که وی را از نزدیک شدن خطر آگاه می‌کند. به طور کلی، نیرو و سرعت بالا، بهبودی سریع، توانایی تنیدن تار و بالا رفتن از سطح‌های گوناگون یا حس عنکبوتی از ویژگی‌های او* می‌شود. پیتر نام مرد عنکبوتی [آمیزه‌ای از انسان و عنکبوت] را روی خودش گذاشته و در آغاز از نیرویش برای به دست آوردن پول استفاده می‌کند، ولی پس از کشته شدن عمویش توسط یک جانی و احساس مسئولیتی که در وی پدیدار می‌شود، تصمیم می‌گیرد تا قدرتش را برای مبارزه با بدی‌ها به کار بندد ... .» پندی که عموی پیتر به او داد و سرلوحۀ کارهایش قرار گرفت، اینگونه است: «قدرت زیاد مسئولیت بیشتری می‌آورد = With great power comes great responsibility»**
تاکنون چهار فیلم موفق سینمایی دربارۀ این شخصیت ساخته شده و اکران آخرین آنها (مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز=The Amazing Spider-Man) در سه روز نخست با یک فروش 75 میلیون دلاری روبرو شد! بر پایۀ دیگر گزارش‌های خبری، فیلم‌های مرد عنکبوتی 3 و مرد عنکبوتی 2 با هزینۀ ساخت 167 و 124 میلیون دلار به ترتیب چهارمین و دهمین فیلم‌های سینمایی پرهزینۀ جهان تا سال سال 2011 بوده‌اند (بن‌مایه). از سوی دیگر، نام مرد عنکبوتی بر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی، قهرمانان ورزشی، تبهکاران، جانداران و ... گذاشته شده است. به عنوان نمونۀ دیگر، دوندگان ماراتن لندن (2012) جامه‌های گوناگونی بر تن داشتند. یکی از آنان پوششی به شکل مرد عنکبوتی را برای خویش برگزیده بود! (بن‌مایه)
 
و یک هنرمند خیابانی گمنام با بهره‌برداری از شکافی که روی دیوار وجود دارد، مرد عنکبوتی را بازآفرینی نموده است (بن‌مایه).
همچنین در نوشتار دگردیسی کخ‌مانند آدمی گفته شد که یک کودک خردسال ایرانی خود را مرد عنکبوتی پنداشته و علاقۀ فراوانی به کالاهای مرد عنکبوتی دارد! لیف گرمابه، جوراب، دمپایی و کلاه مرد عنکبوتی در آنجا شناسانده شدند. نوشتار کنونی برخی دیگر از کالاهای مرد عنکبوتی را معرفی خواهد ساخت.
1- بلوز مرد عنکبوتی (Spiderman Blouse)
2- تی‌شرت‌های مرد عنکبوتی (Spiderman T-shirts)
دو برادر مؤدب، دوست‌داشتنی و افغانی تبار به نام‌های محمد و علیرضا افشار (به ترتیب افزایش سن) در همسایگی ما زندگی می‌کنند (تابستان 1391). ایشان از دوستان یا همبازی‌های خواهرزاده‌ام- سید مهدی میرشجاع عنبرانی- بوده و یک نوع تی‌شرت مرد عنکبوتی با دو رنگبندی مختلف را پوشیده‌اند.
3- زیرپیراهنی مرد عنکبوتی (Spiderman Undershirt)
4- شلوارک مرد عنکبوتی (Spiderman Pantywaist)
این کالا به مهدی تعلق داشته و نام فیلم سینمایی Spider-Man 2 که در سال 2004 ساخته شد را نمایش می‌دهد.
5- جوراب مرد عنکبوتی (Spiderman Sock)
این گونه از جوراب‌ها به قیمت 10000 ریال برای شایان خریداری شد (فروردین 1391).
6- پتوی مرد عنکبوتی (Spiderman Blanket)
این کالا از آن خواهرزادۀ دیگرم- سید حسین میرشجاع عنبرانی- است.
7- فرش مرد عنکبوتی (Spiderman Carpet)
این فرش فانتری ساخت کشور چین بوده و 1400000 ریال ارزش داشت (اسفند 1390).
8- کیف مرد عنکبوتی (Spiderman Bag)
کالای یاد شده در یکی از فروشگاه‌های عرضۀ انواع لوازم فانتزی، کودکانه و اسباب‌بازی در شهر طرقبه فروخته می‌شد.
9- منگانۀ مرد عنکبوتی (Spiderman Watch)
این کالای بچه‌گانه به قیمت ده هزار ریال فروخته می‌شد (آذر 1390). البته، چینی‌ها نام بازرگانی SBEDRMON که شبیه SPIDERMAN است، را بر آن نهاده‌اند!
10- بازی‌ابزارهای مرد عنکبوتی (Spiderman Toys)
تصویر بالا بر روی یک توپ بادی نقش بسته بود. عروسک‌های بادی زیر هم ساخت کشور چین بوده و با قیمت تقریبی هفتاد هزار ریال فروخته می‌شدند (تیر ماه 1390).
چینی‌فروشان عروسک توپر پارچه‌ای را با قیمت تقریبی 150000 ریال می‌فروختند (اردیبهشت 1391).
در همان فروشگاهی که کیف مرد عنکبوتی عرضه می‌شد، چند گونه از عنکبوت‌های آویزان (Hanging spiders) هم وجود داشت. گویا آنها با الهام از/ اشاره به مرد عنکبوتی، در رنگ‌های متنوع، درون شبکۀ تارهای خویش، در آغاز تنیدن لانه (ساخت نخستین تارهای نگهدارنده و اصلی) یا در حال جابجایی از ارتفاعی به یک بلندی دیگر آفریده شده بودند.
عنکبوت‌های آویزان، بنا بر گفتۀ فروشنده، ساخت توس‌آنجلس بوده و پنجاه هزار ریال ارزش داشتند (شهریور 1390).
اینها را می‌توان از سقف اتاق کودکان پرشور و شبیه مرد عنکبوتی آویخت.
برخی از نوجوانان یا جوانان توس‌آنجلس هم علاقۀ خویش به عنکبوت و مرد عنکبوتی را به یاری خودروی بزرگترها نشان می‌دهند!
دو عنکبوت سیاه و سپید به ترتیب در بالای چراغ جلو و پشت شیشۀ عقب این خودرو دیده می‌شود.
11- لیوان مرد عنکبوتی (Spiderman Tumbler)
کالای زیر به یکی از همکاران شرکت چدن خراسان تعلق داشته و نمایی از مرد عنکبوتی در فیلم SPIDER-MAN 3 را نشان می‌دهد. ارزش مادی این لیوان 25000 ریال است (اردیبهشت 1391).
12- بستنی مرد عنکبوتی (Spiderman Ice Cream)
این نوع از بستنی یا کیم با قیمت 3500 ریال و طرح‌های مشابه به فروش می‌رسد (شهریور 1390).
با توجه به آنچه گذشت و چشم‌پوشی از محل ساخت کالاهای یاد شده، مرد عنکبوتی یک شخصیت خارجیست که در فرهنگ و زبان و ادبیات ایرانیان جایی ندارد. از سوی دیگر، اگر به بررسی انواع نام‌ها یا کالاهای پروانه‌ای به ویژه پوشاک و زیورآلات زنانه بپردازیم، درمی‌یابیم که پروانه نمادی از جنس زنان است. رویهمرفته، نگاهی دوباره به داستان و کالاهای مرد عنکبوتی هر خواننده‌ای را متقاعد خواهد ساخت که این شخصیت ویژۀ پسران خردسال، نوجوان یا جوان بوده و در نقطۀ روبروی نماد پروانه‌ای جنس لطیف مادینه قرار دارد.
* قطره‌های چسبناک گیاه کخ‌خوار (Insectivorous plant) خورَشک (xor-ašk = خور [خورشید]+ َ+ شک [اشک]) یا Sundew (Drosera spp.) یکی دیگر از ویژگی‌های مرد عنکبوتی را دارند. این ماده می‌تواند تا یک میلیون برابر درازای طبیعی خویش کشیده شود؛ در حالی که بیشتر نوارهای لاستیکی تنها می‌توانند تا شش برابر درازای اولیۀ خودشان کش بیایند! چسب خورشک قابلیت کاربرد در دنیای پزشکی (مانند چسب زخم) و جراحی‌ها (مانند پیوند اندام‌های مصنوعی) را هم داراست (بن‌مایه). بنابراین، درمی‌یابیم که دو ویژگی کخ‌پایه در سرشت و توانایی‌های مرد عنکبوتی زَمود (Role) دارند: نیش عنکبوت و قطره‌های چسبناک خورشک.
** ناحیه‌ای روشن در پشت چشم یکی از دوستان و خوانندگان دزفولی این وب‌نوشت، که بر اثر گزش یک عنکبوت در اسفند ماه 1386 ایجاد شده و تا زمان عکسبرداری (مهر 1390) بر جای مانده است. به گفتۀ وی: «آن عنکبوت به جای اینکه مرا به یک زن عنکبوتی تبدیل کند، یک علامت پشت پلک چشمم باقی گذاشت!! از آن موقع به بعد، به یک قاتل زنجیره‌ای تبدیل شدم!! و هر جا عنکبوت ببینم، می‌کشم!!!!»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر