۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

توس‌آنجلس: شهر ایرانی فرشتگان



Toos Angeles: The Iranian City of Angels
شهر و بندرگاه لس‌آنجلس (Los Angeles یا Los Angeleno) که به عنوان دومین شهر بزرگ ایالات متحدۀ آمریکا در جنوب باختری ایالت کالیفرنیا و کنارۀ اقیانوس آرام جای دارد، جمعیت بسیار فراوانی از ایرانیان ساکن آمریکا و یا آمریکاییان ایرانی‌تبار را در خود جای داده است. نام این شهر را می‌توان به صورت شهر فرشتگان یا شهرک ملکۀ فرشتگان معنا نمود. به بیان روشن‌تر، فرنام شهر فرشتگان به این شهر تعلق دارد.
اکنون، به خاستگاه فرشتگان و دیگر نوشته‌های نگارنده دربارۀ مواردی مانند سازمان اتوبوسرانی مشهد، کالاها، تبلیغات (آبی‌ها، سپیده‌ها و دنباله‌دارهاپوشاک زنانه و مردانه، زینت‌آلات زنانه، دستمال‌های کاغذی و لیوانی یا آشپزخانۀ پروانه‌ای نظری بیفکنید. شاید هم‌باور باشید که کوشش‌های کارگزاران و باشندگان شهرستان مشهد می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا آنجا را شهر ایرانی فرشتگان یا توس‌آنجلس بنامیم. بیگمان، وجود آرامگاه هشتمین پیشوای شیعیان، فرنام شهر بهشت و باورهای نیرومند مذهبی ایرانیان نسل‌های کنونی از دلایلی هستند که فرشتگان را به این بخش از خاک سرزمینمان پایبند ساخته‌اند. عکس‌های زیر، نمایانگر بخشی از دیوارهای شهر فرشتگان است که در دوره‌های زمانی گوناگون با همت شهرداری و یا شهروندان رنگ‌آمیزی شده‌اند:
1- تقاطع خیابان‌های ابن سینا و شهید اسدالله‌زاده

2- بولوار شهید کلاهدوز
3- یکی از نرده‌های بوستان کوهسنگی
4- بولوار شهید صارمی، میان خیابان‌های 29 و 31
5- بولوار هنرستان، میان خیابان‌های 20 و 22
6- ابتدای بولوار هنرستان
7- بولوار وکیل‌آباد، میان خیابان‌های 28 و 30
بخشی از دیوارهای گلخانۀ شکوفه‌های بهشتی که درامد آن برای کودکان بی‌سرپرست زیر پوشش مؤسسۀ خیریۀ معراج عاشقان کوثر هزینه می‌گردد.
این نکته را هم بیفزاییم که در سال 1385 خورشیدی، علیرضا شیرازی- مدیر وبگاه بلاگفا- از یک تعبیر کخ‌شناختی یاری گرفته و این شهر را شهر شهد و رضا [مشهدُ الرضا= مشهد + و + الرضا= شهد و رضا] نامید!
پی‌نوشت
عکس‌های زیر از منطقۀ شهرک غرب در کلانشهر تهران برداشته شده‌اند، ولی این شهر را نمی‌توان تهرانجلس/تهران‌جلس نامید؛ زیرا تهران‌جلس فرنام کوی Westwood یا خود شهر لوس‌آنجلس می‌باشد که به علت شمار زیاد باشندگان ایرانی‌تبار خویش بدین نام مشهور گشته است. البته، سامانۀ نقشه‌های گوگل (Google Maps service) از مهر ماه 1391 خورشیدی منطقۀ ایرانی‌نشین این شهر را رسماً با نام تهرانجلس (Tehrageles) به همگان می‌شناسند (بن‌مایه).
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر