۱۳۹۴ خرداد ۱۵, جمعه

تبلیغات کفشدوزکی



Ladybug Advertisements
پروانگان و کفشدوزک‌ها را از مهم‌ترین کخ‌های مورد علاقۀ آدمی و به ویژه بانوان می‌توان دانست. انواع گوناگون تبلیغات و کالاهای پروانه‌ای در چند نوشتار جداگانه شناسانده شده‌اند. کالاهای کفشدوزکی نیز در جای دیگری بررسی گشت. اکنون شش گونه از تبلیغات کفشدوزکی را خواهیم دید.
1- خیاطخانه پینه (Pineh Sewing-house)
پینه یا وصله تکه‌پارچه‌ای برای بازسازی جامه، پارچۀ بزرگتر و دیگر موارد مشابه است. کسی که این کار را انجام می‌دهد، پینه‌دوز نام دارد. البته، پینه‌دوز یک نام بومی و شناخته شده برای کفشدوزک‌ها نیز هست که احتمالاً از وجود خال‌های کوچک و بزرگ بر روی بال آنها ریشه می‌گیرد*.
از سوی دیگر، یک دوزنده‌بانوی (Dressmaker) توس‌آنجلسی نام پینه را برای کارگاه خویش برگزیده است. چنانچه به تصویر تابلونوشتۀ سر در کارگاه نگاه کنیم، می‌فهمیم که اگر این زنانه‌دوزی پینه است، گردانندۀ کارگاه هم پینه‌دوز (دوزنده+ کفشدوزک) خواهد بود! به بیان بهتر، گزینش این نام نشانه‌ای از کفشدوزک‌پرستی (Ladybugmania) و خودکفشدوزک‌پنداری آن بانو می‌باشد.
این دوزندگی زنانه در ابتدای بولوار هاشمیه (خیابان سامانیۀ 4) قرار دارد (تیر 1391).
2- سوپر تلفنی کفشدوزک (Kafshdoozak Telephone Supermarket)
هنگام گفتگو با گردانندۀ فروشگاه دریافتم که وی به خاطر رنگ زیبای کفشدوزک‌ها این نام را برگزیده است.
سوپر کفشدوزک در بولوار شهید صارمی (خیابان صارمی 22) قرار دارد (خرداد 1394).
3- جنین کفشدوزکی (Ladybug Fetus)
برخی بانوان می‌توانند دورۀ بارداری را به شیوۀ زیباتری نگریسته و به شکم برجستۀ خویش نیز ببالند. یک نمونه از آنها را در نوشتار پیامک‌های کخ‌شناختی آورده و دیدیم که آن بانوی نازنین خویش را همانند گل، همسرش را مثل زنبور انگبین، شکمش را مانند کندوی پر از انگبین و جنین را شبیه انگبین دانسته است (اینجا). اکنون زنی نشان داده می‌شود که خویشتن را شبیه کلم تصور کرده و کودک به دنیا نیامده‌اش را مانند کفشدوزکی می‌داند که در میان برگ‌های این گیاه زندگی می‌کند (تیر 1393).
البته می‌دانیم که کفشدوزک‌ها معمولاً گیاه‌خوار نبوده و کخ‌های زیان‌آور گیاهان را شکار می‌کنند!
4- فست‌فود زنجیره‌ای ویل برگر (Veal Burger Chain Fast-food)
شاید رنگ سرخی که در پس‌زمینۀ تابلوی فست‌فود زنجیره‌ای ویل برگر و بالپوش‌های کفشدوزک هفت‌نقطه‌ای می‌بینیم، نشانه‌ای از طعم ویژۀ خوراکی‌ها باشد. کم نیستند انسان‌هایی که خوراک‌های تند را می‌پسندند؛ برخی از جانوران نیز با مزۀ تلخ کفشدوزک‌ها کنار آمده‌اند!
این زودخوراک در خیابان سلمان فارسی قرار دارد (اسفند 1390).
5- هتل مجلل درویشی (Darvishi Royal Hotel)
فضای هتل پنج ستارۀ مجلل درویشی چنان سبز و دوست‌داشتنی می‌باشد که یک کفشدوزک هفت‌نقطه‌ای راه آنجا را در پیش گرفته است (تیر 1391)!
6- گل رز پریا (Paria Rose Flower)
اگر به نوشته و نقاشی تابلو توجه کنیم، شاید نتیجه‌گیری نماییم که: «پریا همان شکلک خندان، عاشق‌پیشه و گل به دستی می‌باشد که به پیشواز یک کفشدوزک هفت‌نقطه‌ای آمده است!»
این گلفروشی در کنارۀ میدان کوثر قرار دارد (فروردین 1391).
اکنون با دقت در عکس‌ها دو نکته را درمی‌یابیم: 1- طراحان توجه ویژه‌ای نسبت به کفشدوزک هفت‌نقطه‌ای Coccinella septempunctata Linnaeus معطوف داشته‌اند؛ زیرا همۀ عکس‌ها همین گونه را نشان می‌دهند. پراکنش گستردۀ این جانور در ایران و قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا که با شناخت همگانی مردم از وی همراه می‌شود را انگیزۀ رویکرد هنرمندان می‌توان دانست.
2- خطاهایی که در نوشتار کالاهای کفشدوزکی یاداوری گردید، در اینجا نیز دیده می‌شود. عدد هفت بیانگر شمار نقطه یا خال‌هایی است که بر روی دو بالپوش وجود دارد، ولی در تابلوی خیاطخانه پینه می‌بینیم که روی هر بالپوش هفت نقطه گذاشته شده است. هفت نقطۀ کفشدوزک C. septempunctata اندازۀ یکسانی دارند، ولی در تابلوی فست‌فود زنجیره‌ای ویل برگر چنین چیزی دیده نمی‌شود.
آگاهی بیشتر دربارۀ عکس
* نمایی از یک کفشورک هفت‌نقطه‌ای Coccinella septempunctata Linnaeus که در حالت احساس خطر (بی‌حرکت و با پاهای پنهان شده در زیر بدن) قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر